Publications
Quotes
Publication Numbers
Bicalho, D., Piedade, J., & Matos, J. F. (Accept). Systematic Review of Educational Practices with Immersive Virtual Reality in Higher Education. Medi@ções.
Miguens, A. L., Oliva, T., Santos, R., & Piedade, J. (Accept). Meaningful learning in mathematics: A study on motivation for learning and development of computational thinking using educational robotics. Educational Media International, 61(1/2). [Scopus Q1].
Machuqueiro, F. & Piedade, J. (Accept). Modern Board Games and Computational Thinking: Results of a Systematic Analysis Process. Educational Media International, 61(1/2). [Scopus Q1].
Freitas, A., Matos, J. F., Piedade, J., Teodoro, V. D., & Duarte, R. S. (2024).Teaching research methodologies in education: teachers' pedagogical practices in Portugal. Open Studies In Education, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.1515/edu-2024-0002. [Scopus Q2].
Piedade, J., Sampaio, F. F., Dorotea, N., Pedro, A., Pedro, N., & Couvaneiro, S. (Org.) (2023). Tecnologias e Robótica no Ensino Básico. Lisboa: REDESCOLA - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. ISBN: 978-989-8753-67-0. http://re.ie.ulisboa.pt/ficheiros/e-book_TREB2023.pdf
Dorotea, N. & Piedade, J. (2023). Capacitação Digital das Escolas: Estratégia Portuguesa para a Integração Pedagógica e Organizacional do Digital. In Neuza Pedro, Cassio Santos e João Matar (Coords). Competências Digitais: Desenvolvimento e Impacto na Educação Atual. (Coleção Educação XXI). Lisboa: Instituto de Educação, Universidade de Lisboa [ebook]. https://bit.ly/3TRRk0O
Bicalho, D., & Piedade, J. (2023). The Use of Immersive Virtual Reality in Educational Practices in Higher Education: A Systematic Review. In International Symposium on Computers in Education (pp. 1-8). Setúbal, Portugal. https://doi.org/10.1109/SIIE59826.2023.10423693. [Scopus]
Machuqueiro, F., & Piedade, J. (2023). Exploring the Potential of Modern Board Games to Support Computational Thinking. In International Symposium on Computers in Education (pp. 1-8). Setúbal, Portugal. https://doi.org/10.1109/SIIE59826.2023.10423693. [Scopus]
Piedade, P. & Dorotea, N. (2023). Effects of Scratch-based Activities on 4th-grade Student's Computational Thinking Skills. Informatics in Education, 22(3), 499-523. https://doi.org/10.15388/infedu.2023.19 [Scopus Q1; WoS].
Matos, J.F., Freitas, A., Estrela, E., Galego, C. & Piedade, J. (2023). Towards a pedagogical research-based culture of teaching research methodologies in education. Soc.Sci. 12(6), 338. https://doi.org/10.3390/socsci12060338 [Scopus Q2; WoS].
Ramos, P. & Piedade, J. (2023). Formação de Professores para EaD: Uma Análise Considerando os Domínios de Conhecimento do Modelo TPACK. EaD em Foco, 13(1), e1935. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1935 [Qualis A3].
Pedro. N., Sardinha, L., Piedade, J., Cruz, E., Agonacs, N., Pedro, A., & Rodrigues, A. L. (2023). Digital Technologies and Innovative Learning Environments: A Project for Studying its Impact on Students' Performance and Wellbeing. In Proceedings of the 17th International Technology, Education and Development Conference – INTED 2023. Valencia: Espanha, 6 -8 March 2023. [WoS].
Matos, J.F., Piedade, J., Freitas, A., Pedro, N., Dorotea, N., Pedro, A. & Galego, C. (2023). Teaching and learning research methodologies in education: a systematic literature review. Edu.Sci.13(2), 173; https://doi.org/10.3390/educsci13020173. [Scopus Q2; WoS].
Machuqueiro, F. & Piedade, P. (2022). Development of Computational Thinking using Boards Games: A Systematic Literature Review Based on Empirical Studies. Prisma Social, 38, 5 -36. https://revistaprismasocial.es/article/view/4766. [Scopus Q3; WoS].
Tinoca, L., Piedade, P., Santos, S., Pedro, A. & Gomes, S. (2022). Design-Based Research in the Educational Field: A Systematic Literature Review. Edu.Sci. 12(6), 410. https://doi.org/10.3390/educsci12060410. [Scopus Q2; WoS].
Amado, C., Dorotea, N., Pedro, A. & Piedade, J. (2022). MOOCs Design: A Conceptual Framework for Continuous Teacher Training in Portugal. Edu.Sci. 12(5), 308. https://doi.org/10.3390/educsci12050308. [Scopus Q2; WoS].
Piedade, J. (2022). Agrupamento de Escolas de Santa Bárbara. In Estela Costa. & Marta Almeida (Coords.) 25 anos do Programa TEIP em Portugal. Lisboa: REDESCOLA - Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. ISBN: 978-989-8753-67-0 http://redescola.ie.ulisboa.pt/e-book_REDESCOLA_2022.pdf
Dorotea, N, Piedade, J. & Pedro, A. (2021). Mapping K-12 Computer Science Teacher’s Interest, Self-confidence and Knowledge About the Use of Educational Robotics to Teach. Edu.Sci. 11(8), 443. https://doi.org/10.3390/educsci11080443. [Scopus Q2; WoS]
Piedade, J., & Dorotea, N. (2021). Validação da escala de utilização das tecnologias digitais na gestão escolar. Educação Temática Digital, 23 (3), 757-775. https://doi.org/10.20396/etd.v23i3.8657850. [Qualis A1; WoS]
Machuqueiro, F., Silva, S., Serrão, T., Piedade, J., & Sampaio, F. F. (2021). Build a robot? Wedo It Toghether: Um estudo exploratório sobre o uso da robótica no trabalho colaborativo. In Challenges 2021 – Livro de resumos da XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Online, 10 a 17 de setembro de 2021, Univerisade do Minho, Braga, Portugal. https://www.nonio.uminho.pt/challenges/publicacoes/.
Pardal, J., Cruz, J., Campos. J., & Piedade, J. (2021). (Des)ligad@s: adaptação de Atividades Desligadas ao Ensino Remoto de Emergência em tempos de pandemia. In CED20 – Atas da conferência Cultura Digital e Educação na Década de 20. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/.
Rodrigues, A., Torcato, P., & Piedade, J. (2021). Aprendizagem Inicial de Programação Através da Resolução de Problemas com Robótica Educativa. In CED20 – Atas da conferência Cultura Digital e Educação na Década de 20. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/.
Gonçalves, A., Ramos, A., & Piedade, J. (2021). Alegoria da Caverna de Platão: Um Projeto de Produção Audiovisual no Ensino Secundário. In CED20 – Atas da conferência Cultura Digital e Educação na Década de 20. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/.
Morouço, A., Costa, R., & Piedade, J. (2021). Viagem ao Mundo Mágico da Animação Stop-Motion: Um Projeto em Tempo de Pandemia COVID19. In CED20 – Atas da conferência Cultura Digital e Educação na Década de 20. http://projetos.ese.ips.pt/cde20/.
Piedade, J., Matos. J. F., & Pedro, N. (2021). M-Lab a Digital Makerspace for Elementary and Secondary Schools. In Proceedings of the 13th annual International Conference on Education and New Learning Technologies – EDULEARN 2021. Palma de Maiorca: Espanha, 5 -7 julho 2021. [WoS]
Miranda-Pinto, M. S., & Piedade, J. (2021). Observatory for creative and digital learning in families project. In Proceedings of the 13th annual International Conference on Education and New Learning Technologies – EDULEARN 2021. Palma de Maiorca: Espanha, 5 -7 julho 2021. [WoS]
Ribeiro, P., & Piedade, J. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre TPACK na formação de professores no Brasil e em Portugal. Educação em Questão, 59(59), 01-26. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n59ID24458. [Qualis A2]
Costa, R., & Piedade, J. (2021). Uso do Ambiente MIT App Inventor na Aprendizagem de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura entre 2011 e 2020. Revista Intersaberes Uninter, 16(37), 160-177.https://doi.org/10.22169/revint.v16i37.2120 . [Qualis A4]
Lucas, M., Dorotea,N., & Piedade, J. (2021). Contributo da formação contínua para a melhoria da competência digital de professores: resultados de um projeto piloto em Portugal. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje,16(1), 84-92. http://dx.doi.org/10.1109/RITA.2021.3052654. [Qualis A1; Scopus Q2; WoS]
Alves, D., & Piedade, J. (2020). De vigilante a gestor: o pedagogo em construção. Educação em Revista, 1(36), pp. 1-24. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698222666 [Qualis A1].
Piedade, J. (2020). Pre-service and in-service teachers’ interest, knowledge, and self-confidence in using educational robotics in learning activities. Revista Educação e Formação, 6(1), pp. 2-24. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3345. [Qualis B1; WoS Q3]
Piedade, J., Dorotea, N., Pedro, A., & Matos, J. F. (2020). On Teaching programming fundamentals and computational thinking with educational robotics: a didactic experience with pre-service teachers. Edu.Sci. 10(9), 214. https://doi.org/10.3390/educsci10090214. [Scopus Q2; WoS]
Piedade, J. (2019). Learning scenarios with robots as strategy to develop computational thinking skills in computer science teacher education. In Proceedings of the 12th annual International Conference of Education, Research and Innovation – ICERI2019. Sevilha: Espanha, 11-13 Novembro 2019. [WoS]
Piedade, J., Pedro, A., & Matos, J.F. (2019). Formação Inicial de Professores de Informática: Um olhar sobre a prática de ensino supervisionada. In CIEAE2019 – Atas do III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação. http://cieae.ie.ulisboa.pt/2019/.
Pedro, A., Piedade, J., & Matos, J. F. (2019). Cenários de Aprendizagem na Formação Inicial de Professores de Informática. Revista Lusófona de Educação, 45, pp. 219-234. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/7002.[Qualis A1;Scopus Q3]
Matos, J. F., Pedro, A., & Piedade, J. (2019). Integrating Digital Technology in the School Curriculum?. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(22). https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/10863. [Scopus Q2; WoS]
Piedade, J., Dorotea, N., Sampaio, F. F., & Pedro, A. (2019). A Cross-analysis of Block-based and Visual Programming Apps with Computer Science Student-teachers. Edu. Sci. 9(3), 181.https://doi.org/10.3390/educsci903018 [Scopus Q3; WoS]
Pedro, A., Piedade, J, Matos, J. F., & Pedro, N. (2019). Redesigning initial teacher's education practices with learning scenarios. International Journal of Information and Learning Technology, https://10.1108/IJILT-11-2018-0131. [Scopus Q2; WoS]
Piedade, J., Pedro, A., Silva, A., & Matos, J. F. (2019). Projeto tel@ftelab: desenho de cenários de aprendizagem na formação inicial de professores de informática. Revista Intersaberes, 14(31) – UNINTER. [Qualis B3]
Piedade, J., & Pedro. N. (2019). Análise comparativa da utilização das tecnologias digitais por diretores escolares e professores. Revista Educação em Questão, 57(52), 1-30. DOI: 10.21680/1981-1802.2019v57n52. [Qualis A2]
Piedade, J., Pedro, A., Silva, A., & Matos, J. F. (2018). Projeto TEL@FTELAB: Desenho de cenários de aprendizagem na formação inicial de professores de informática. In ticEduca2018 – Atas do VI congresso internacional TIC e Educação. Lisboa: Portugal. http://ticeduca2018.ie.ulisboa.pt/?page_id=1905
Piedade, J. (2018). Digital technologies uses in education: A comparative study between Portuguese school principals and teachers. In ICICTE2018 - Proceeding of International Conference on Information Communication Technologies in Education. Crete: Greece, 5 - 7 july. http://www.icicte.org/assets/9.1_piedade.pdf
Piedade, J., Silva, A., Pedro, A., & Matos, J. F. (2018). A guidebook tool for learning scenarios design in initial teacher education. In ICICTE2018 - Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education. Crete: Greece, 5 - 7 july. http://www.icicte.org/assets/4.4_piedade_silva_pedro_matos.pdf
Cabral, P., Pedro, A., Dorotea, N., Piedade, J., Fonte, M. & Silva, A. (2018). Learning Scenarios for present and future teachers: a MOOC for professional development. In ICICTE2018 - Proceedings of International Conference on Information Communication Technologies in Education. Crete: Greece, 5 - 7 july.
Fonte, M., Cabral, P., Pedro, A., Piedade, J., & Silva, A. (2017). Learning scenarios in the initial teacher education: designing a MOOC. Proceedings of the International Conference MOOC-MAKER 2017 1993, 37-42. Antigua Guatemala, Guatemala, November 16-17, 2017. Retirado de http://ceur-ws.org/Vol-1993/. [Scopus]
Piedade, J., & Pedro, N (2015). Fatores condicionantes na integração das tecnologias digitais nas escolas portuguesas: perspetivas de diretores vs professores. Atas da IX Conferência Internacional TIC na Educação: Challenges. Braga.
Matos, J., Pedro, A., Patrocínio, P., Piedade, J., & Dorotea, N. (2014) Guidelines para o desenvolvimento de atividades em espaços interativos de ciência. III Congresso Internacional TIC e Educação - ticEDUCA2014. novembro 14-16, 582-587. ISBN nº 978-989-8753-08-3. Disponível em: http://ticeduca2014.ie.ul.pt/downloads/AtasDigitais/Atas_Digitais_ticEDUCA2014.pdf.
Piedade, J., & Pedro, N. (2014). Digital technology proficiency, practices and training needs of schools Principals: preliminary results of a Portuguese national study. III Congresso Internacional das TIC na Educação. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 14 a 16 de novembro.
Piedade, J., & Pedro, N. (2014). Tecnologias digitais na gestão escolar: Práticas, proficiência e necessidades de formação dos diretores escolares em Portugal. Revista Portuguesa de Educação, 2014, 27(2), pp. 109-133. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/6254. [Qualis A1; Scopus Q4]
Pedro, A., Patrocínio, P., Piedade, J., Matos, J.F., & Dorotea, N. (2014). Guidelines for technology-enhanced learning activities in a live science school setting. In Proceedings of SGEM2014 Conference on Psychology and Psychiatry, Sociology, Healthcare and Education. DOI: 10.5593/sgemsocial2014/B13/S3.031. [WoS]
Piedade, J., & Pedro, N. (2014). Digital technology proficiency, practices and training needs of school principals: preliminary results of a Portuguese national study. SGEM2014 Conference on Psychology and Psychiatry, Sociology and Healthcare, Education, www.sgemsocial.org, SGEM2014 Conference Proceedings, ISBN 978-619-7105-24-7/ ISSN 2367-5659, September 1-9, 2014, Vol. 3, 229-236 pp. [WoS]
Pedro, N., & Piedade, J. (2013). Efeitos da formação na auto-eficácia e na utilização educativa das TIC pelos professores: estudo das diferenças entre regimes formais e informais de formação. Revista E-curriculum, 11(3). [Qualis A2]
Piedade, J., (2013). “Lisboa Turística”: Um Projeto de criação de páginas web. In TICeducajunior2013 - Atas do II encontro nacional TIC e educação para alunos do ensino básico e secundário. Lisboa: Portugal
Piedade, J., & Pedro, N. (2013). A integração das TIC na escola: a relevância dos líderes (diretores) escolares. In IV Fórum Jovens Investigadores – Atas do IV fórum jovens investigadores do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Lisboa: Portugal.
Piedade, J., & Pedro, N. (2012). (What produces the) best effects on Teacher's ICT use in classroom: Formal training, informal training or neither?. In ICICTE2012 - Proceeding of International Conference on Information Communication Technologies in Education. Rhodes: Grécia.
Almeida, A. I., & Piedade, J. (2012). Descobrir Belém .... Georreferenciando-a. In TICeducajunior2012 - Atas do I encontro nacional TIC e educação para alunos do ensino básico e secundário. Lisboa: Portugal
Piedade, J., & Pedro, N. (2012). Formação, autoeficácia e uso das TIC pelos professores: estudo comparativo dos efeitos das iniciativas formais e informais de formação nas práticas com TIC. In ieTIC2012 - Atas da 2ª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC . Bragança: Portugal
Piedade, J., & Pedro, N. (2012). A importância dos líderes escolares no processo de integração educativa das tecnologias. In IPCE2012 - Atas da 1ª conferência internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria: Portugal.
Piedade, J., & Pedro, N. (2012). Formação, autoeficácia e uso das TIC pelos professores: efeitos de iniciativas formais e informais de formação nas práticas com TIC. In COIED 2012 - Atas da conferência online de informática educacional. Funchal: Portugal.
Almeida, A. I., Piedade, J., & Pedro, N. (2012). Inovação no currículo em TIC no ensino secundário: telemóveis, georreferenciação e páginas web. In Atas do Encontro Jogos e Mobile Learning. Coimbra: Portugal
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). Integração educativa das tecnologias: A relevância dos líderes (diretores) escolares. In ticEduca2012 – Atas do II congresso internacional TIC e Educação. Lisboa: Portugal.
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). Integração educativa das tecnologias: A relevância dos líderes (diretores) escolares. In ticEduca2012 – Atas do II congresso internacional TIC e Educação. Lisboa: Portugal.
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). The influence of the educational leaderships in the ICT integration process. In ICICTE2012 - Proceeding of International Conference on Information Communication Technologies in Education. Rhodes: Grécia.
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). Qual o Papel dos líderes escolares no processo de integração educativa das TIC? . In ieTIC2012 - Atas da 2ª Conferência Ibérica em Inovação na Educação com TIC . Bragança: Portugal.
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). A importância dos líderes escolares no processo de integração educativa das tecnologias. In IPCE2012 - Atas da 1ª conferência internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria: Portugal.
Piedade, J. & Pedro, N. (2012). Integração educativa das tecnologias: A relevância dos líderes (diretores) escolares. In ticEduca2012 – Atas do II congresso internacional TIC e Educação. Lisboa: Portugal.
Matos, J.F., Pedro, A., Patrocínio, P., Piedade, J., Simões, G., Sitima, M. & Alves, R. (2012). Práticas pedagógicas inovadoras no ensino básico e secundário. Atas do II Congresso Internacional TIC e Educação. Lisboa: Portugal